Turbulencje w samolocie: wszystko co musisz wiedzieć
Większość osób podczas lotu obawia się właśnie turbulencji. Bywają one czasami bardzo nieprzyjemne, ale nie zawsze występują, albo są tak małe, że się ich w ogóle nie odczuwa. Pamiętajcie o pasach bezpieczeństwa zapiętych na czas lotu, może Was to uchronić od obrażeń.
Właśnie zmierzasz na lotnisko, żeby zdążyć na swój lot? Pamiętaj, że zgodnie z prawem UE możesz ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot.
Czym są turbulencje?
Terminem tym określa się zakłócone powietrze spowodowane pionowymi ruchami powietrza – góra i dół. Następuje to na zetknięciu prądów powietrza o różnym kierunku i prędkości. Także zmieniający się nagle wiatr może powodować drgania samolotu. Załoga zawsze podaje komunikat o możliwości wystąpienia turbulencji i zaleca zapięcie pasów. Piloci często proszą także o pozwolenie na zmniejszenie wysokości lotu.
Rodzaje turbulencji
1. Turbulencje CAT
Clear Air Turbulence, czyli czystego nieba. Należą do najbardziej niebezpiecznych, bo ciężko je wykryć i występują przy przejrzystym powietrzu. Współczesna technologia i radary pogodowe umożliwiają skutecznie omijać miejsca ich występowania.
2. Uskok wiatru
Spowodowany zmianą kierunku i prędkości. Najczęściej występują na granicy dwóch frontów, na dużych wysokościach, a także w okolicy gór i miejscu spotkania się morza z lądem.
3. Masy powietrza
Turbulencje najczęściej powodują prądy konwekcyjne, czyli unoszące się masy powietrza, które ogrzało Słońce.
Ze względu na odczuwalność dzielimy je na lekki, średnie i silne.
-
- LEKKIE
Występują podczas większości lotów, pilot zazwyczaj obniża wtedy maszynę o około 1m.
-
- ŚREDNIE
Odczuwalne przez pasażera, ponieważ następuje obniżenie lotu o kilka metrów.
-
- SILNE
Rzadko, ale są spotykane. Zmiana wysokości wynosi już wtedy 20-30 metrów.
Co ciekawe turbulencje powstają również za samolotem prze gazy wydostające się z silników. Z tego powodu kontrolerzy często robią dwuminutowe przerwy między startami.
Jak unikać turbulencji w samolocie?
Najlżej odczuwalne są one w środku ciężkości samolotu i aerodynamicznym. Są to miejsca na wysokości skrzydeł.
Jeśli ktoś naprawdę boi się gwałtownych ruchów samolotu zalecamy nie wybierać miejsc przy ogonie. Tam niedogodności są najbardziej odczuwalne.
Dodatkowo warto wybierać lot w godzinach porannych, podmuchy są wtedy łagodniejsze i istnieje mniejsze ryzyko wystąpienia burzy.
Przypadki turbulencji nagłaśniane w mediach
-
-
- Awaryjne lądowanie w St. John’s
-
25 stycznia 2016 roku samolot linii American Airlines lecący z Miami do Mediolanu musiał awaryjnie lądować w St. John’s w Kanadzie. Turbulencje były tak silne, że pasażerowie stwierdzali, że otarli się o śmierć,siedmioro z nich było wtedy rannych.
-
-
- Chwile grozy tuż przed lądowaniem
-
W marcu bieżącego roku podczas lotu Turkish Airlines do Nowego Jorku, niedługo przed lądowaniem, nastąpiły tak gwałtowne turbulencje, że nie zapięci pasażerowie uderzyli głową o sufit. Samolot niespodziewanie zaczął opadać i załoga nie zdążyła ostrzec pasażerów. Wszystko jednak skończyło się szczęśliwie.
-
-
- Lot z Prisztiny
-
Kolejny głośny incydent miał miejsce na pokładzie samolotu linii ALK Airlines z Kosowa do Szwajcarii ( z Prisztiny do Bazylei). Turbulencja była tak mocna, że przechodząca z wózkiem z ofertą gastronomiczną stewardesa uderzyła głową w sufit, a gorąca woda poparzyła kilku pasażerów.
-
-
- Dramatyczne chwile na pokładzie Boeinga
-
Podczas lotu do Australii samolotem Air Canada, na którego pokładzie było ponad 300 osób, wystąpiły niespodziewane i nagłe turbulencje. Samolot był wtedy na wysokości 11 tys.metrów. Obrażenia poniosło aż 37 osób: pasażerowie i członkowie załogi. Dlatego też zdecydowano się na awaryjne lądowanie w Honolulu. Pasażerowie lotu relacjonowali, że widzieli dosłownie ciała na suficie, a wszędzie była krew. Samolot miał zacząć nagle spadać i się przekręcić.
-
-
- Lot do Argentyny
-
W strefie silnych turbulencji znalazł się samolot z Miami do Buenos Aires. Pasażerowie, którzy nie mieli zapiętych pasów uderzali w sufit i latali góra dół. Kabina pilotów uległa uszkodzeniu, a wszędzie porozrzucane było jedzenie. Pasażerowie oskarżali pilota o wlecenie w strefę turbulencji.
Odszkodowanie za turbulencje? Jest to możliwe
Linie Air New Zealand po jednym z lotów postanowiły zwrócić pasażerom koszty biletu za zaistniałe turbulencje. Lot trwał godzinę,a przez całe 50 minut wstrząsy doskwierały tak, że 1/5 pasażerów wymiotowała.
Zjawisko to nie jest w stanie spowodować rozpadnięcia samolotu na kawałki, ani nie wpływa na utrzymanie samolotu w powietrzu i zmian kursów.
Warto przez cały lot mieć zapięte pasy bezpieczeństwa, ponieważ przy wstąpieniu nagłych turbulencji to nas przed obrażeniami !
Samoloty są tak projektowane, aby wytrzymywały nagłe zmiany wiatru i kierunku powietrza. Szanse na uszkodzenia są znikome, jednak nie jest to nic przyjemnego dla pasażerów.
Ujawniamy tematy, które oczarowują serca naszej publiczności!
- Taktyki radzenia sobie z turbulencjami
- Odszkodowanie za opóźniony lot – Praktyczny przewodnik
- AirHelp, Givt, DelayFix, AirCashBack & ClaimFlights – Porównanie opłat
- Odszkodowanie za odwołany lot – Poznaj swoje prawa
- Prawa pasażerów linii lotniczych UE – Kompletny przewodnik
- Odszkodowanie za opóźnienie lotu: Zasłużone rekompensaty
- Odszkodowanie za opóźniony lot: Twoje uprawnienia
- Top 5 linii lotniczych: Polityki odwołań lotów
- Loty międzynarodowe: Twoje prawa z Konwencją Montrealską
- Składanie roszczeń zgodnie z UE 261: Praktyczny przewodnik
- Najlepsza strona do odszkodowań za opóźnienie lotu
- Czy samoloty mogą latać w burzach?
- Tryb samolotowy: Sekrety Twojego urządzenia
- Czym jest Jet Lag? – Objawy i porady
Jeśli Twój lot opóźnia się o więcej niż 3 godziny lub został odwołany, możesz być uprawniony do odszkodowania do kwoty 600 EUR, na podstawie zasady UE 261.
Sprawdź za darmoOferujemy usługi „Bez wygranej - bez opłat”, więc roszczenie jest wolne od ryzyka!
Opóźniony lot?
Za opóźnienie lotu ponad 3 godziny, możesz ubiegać się o odszkodowanie nawet do 600€ zgodnie z WE 261/2004.
Czytaj dalej
Odwołany lot?
Jeśli lot został odwołany bez wcześniejszego powiadomienia (14 dni i mniej), może przysługiwać Ci odszkodowanie na mocy prawa UE.
Czytaj dalej
Taktyki radzenia sobie z turbulencjami
Taktyki radzenia sobie z turbulencjami: strategie, aby pozostać spokojnym i zrelaksowanym Turbulencja jest nieuniknionym wyzwaniem, któremu muszą stawić czoła piloci i pasażerowie. Odnosi się do nieprzewidywalnych i chaotycznych ruchów...
Otrzymaj rekompensatę za zagubiony bagaż.
Zagubiony bagaż: Co zrobić, jeśli twoje walizki nie dotrą z tobą Podróżowanie może być radosnym i wzbogacającym doświadczeniem, ale czasami nie wszystko idzie zgodnie z planem. Jednym z takich utrudnień, które mogą wpłynąć na Twoje plany...
Ile bierze firma zajmująca się roszczeniami z tytułu opóźnienia lotu
Ile biorą firmy zajmujące się roszczeniami z tytułu opóźnienia lotu? Właśnie miała miejsce opóźniona lub odwołana podróż lotnicza i próbujesz dowiedzieć się, jak uzyskać odszkodowanie za wszystkie niedogodności. Jednym z rozwiązań jest...