Loty międzynarodowe: Twoje prawa zgodnie z Konwencją Montrealską

Loty międzynarodowe: Twoje prawa na mocy Konwencji Montrealskiej

Lotnictwo może być przyjemnym doświadczeniem, ale nie zawsze wszystko idzie gładko. Opóźnienia lotów, odwołania oraz zgubione bagaże mogą przyczynić się do stresu podczas podróży.

Jeśli doświadczyłeś któregokolwiek z tych problemów, wiedz że masz swoje prawa i możesz ubiegać się o odszkodowanie. Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak możemy Ci pomóc uzyskać należne Ci odszkodowanie.

Latanie może być jednym z największych przyjemności życia i wygodnym sposobem podróżowania.

Ale czasami rzeczy nie idą zgodnie z planem, a utknienie na lotnisku, opóźniony lub odwołany lot lub zagubiona walizka mogą zepsuć twoją podróż.

Jeśli podróżujesz międzynarodowo i doświadczysz zagubionej walizki, opóźnionego lub odwołanego lotu lub urazu, możesz mieć pewne prawa do otrzymania odszkodowania na mocy Konwencji Montrealskiej.

Bez względu na to, czy dopiero zaczynasz planować swoją międzynarodową podróż, czy już zmierzasz w jej kierunku, zrozumienie podstaw Konwencji Montrealskiej jest niezbędne.

W tym artykule omówimy podstawy: czym jest Konwencja Montrealska, kogo dotyczy i jakie sytuacje? Przedstawimy także wskazówki dotyczące ubiegania się o odszkodowanie, jeśli twoje prawa na mocy Konwencji Montrealskiej zostały naruszone.

Czym jest Konwencja Montrealska?

Czy kiedykolwiek doświadczyłeś utraty bagażu, odwołanego lotu lub urazu podczas lotu międzynarodowego? Jeśli tak, to możesz mieć prawo do odszkodowania na podstawie Konwencji Montrealskiej.

Międzynarodowe porozumienie to określa prawa i obowiązki pasażerów w podróży lotniczej na całym świecie, dlatego ważne jest, aby wiedzieć, o co w niej chodzi.

Konwencja Montrealska z 1999 r., zwana MC99, to porozumienie prawne między liniami lotniczymi, które ustala standardy odszkodowań dla pasażerów w przypadku incydentów lotniczych, takich jak utrata bagażu, opóźnienia lub odwołania lotu lub obrażenia osobiste podczas lotów międzynarodowych.

Porozumienie obejmuje większość lotów międzynarodowych w krajach sygnatariuszy, w tym Stany Zjednoczone, Kanadę i Europę, i wymaga, aby linie lotnicze przestrzegały określonych standardów w celu ochrony podróżujących.

Oznacza to, że jeśli doświadczysz któregokolwiek z tych problemów podczas lotu w jednym z krajów sygnatariuszy Konwencji Montrealskiej, masz prawo do określonych praw i świadczeń jako pasażer, w tym do roszczeń odszkodowawczych za wszelkie poniesione niedogodności.

Znajomość swoich praw na mocy tej ważnej umowy może pomóc w sprawieniu, że Twoja podróż będzie bardziej płynna i bezstresowa.

Jaka jest różnica między Konwencją Montrealu a UE 261/2004?

Czym różni się Konwencja Montrealu od UE 261/2004?

Konwencja Montrealu (MC99) zapewnia podstawowe prawa i obowiązki, podczas gdy UE 261/2004 zapewnia pasażerom o wiele silniejszą ochronę.

Główne różnice między nimi to:

  • Konwencja Montrealu obowiązuje w przypadku lotów międzynarodowych, podczas gdy UE 261/2004 obejmuje wszystkie loty obsługiwane przez linię lotniczą z siedzibą w UE (w tym loty wychodzące z lotnisk poza UE do lotnisk wewnątrz UE).
  • Konwencja Montrealu określa limity odszkodowań za utratę lub opóźnienie bagażu, śmierć lub obrażenia ciała oraz odwołania lub opóźnienia lotów, podczas gdy UE 261/2004 nie ma limitów odszkodowań (chociaż niektóre linie lotnicze mogą stosować swoje).
  • Konwencja Montrealu nie obejmuje opóźnień spowodowanych nadzwyczajnymi okolicznościami, ale zakłócenia spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami mogą być objęte UE 261/2004.
  • Konwencja Montrealu nie przewiduje zwrotów kosztów z tytułu utrudnień, cierpienia emocjonalnego ani strat społecznych wynikających z zakłóceń, ale UE 261/2004 w niektórych przypadkach przewiduje taką możliwość.
  • Konwencja Montrealu ma zastosowanie tylko w przypadkach, gdy ustalona została odpowiedzialność, podczas gdy w przypadku UE 261/2004 istnieje odpowiedzialność od chwili wystąpienia zakłóceń.

W ogólnym rozrachunku, jeśli jesteś pasażerem, którego lot został opóźniony lub odwołany, stracił bagaż lub doznał obrażeń podczas lotu międzynarodowego, powinieneś zasięgnąć informacji na temat obu konwencji, aby poznać swoje prawa i uzyskać należne odszkodowanie.

Która firma jest najlepsza do ubiegania się o odszkodowanie za opóźnienia lotu?

ClaimFlights to najlepsza firma zajmująca się roszczeniami związanymi z opóźnieniem lotu, jeśli chodzi o wypłatę odszkodowania. ClaimFlights pobiera 20.25% całkowitej rekompensaty + 23% VAT i nie pobiera opłaty za czynności prawne.

Poniższa tabela daje bezpośrednie porównanie firm zajmujących się roszczeniami za opóźnienia lotu.

Twoja wypłata* (jako odszkodowanie za opóźnienie lotu)

dla odległości poniżej 1500 km dla odległości od 1501 do 3500 km dla odległości powyżej 3500 km
ClaimFlights 187,73 € 300,37 € 450,56 €
AirHelp 125 € 200 € 300 €
DelayFix 150 € 260 € 360 €

* Źródło: Porównanie cen firm zajmujących się roszczeniami związanymi z opóźnieniem lotu, stan na 10 sierpnia 2021 r. Wypłata jest obliczana na podstawie założenia, że sprawa została przedstawiona przed sądem, a pobrana została opłata za usługę i za postępowanie sądowe.

Jakie prawa zapewnia Konwencja montrealska?

Szukasz odpowiedzi na pytanie, co zrobić, jeśli lot pozbawił cię pieniędzy? Konwencja montrealska obejmuje to, zapewniając pasażerom ramy odszkodowawcze, jeśli doświadczą opóźnionego, odwołanego lub przepełnionego lotu, opóźnionego lub zagubionego bagażu lub doznają urazu podczas lotu.

Zgodnie z Konwencją możesz ubiegać się o różne poziomy odszkodowania finansowego, w zależności od okoliczności twojej sprawy.

W przypadku bagażu możesz ubiegać się o zwrot kosztów do 1 000 praw specjalnych (SDR) – równowartości około 1 700 USD (na styczeń 2023 roku) – za jakiekolwiek szkody, opóźnienia lub utratę.

Jeśli twoja podróż zostanie opóźniona o ponad pięć godzin, możesz mieć prawo do odszkodowania w wysokości do 4 150 SDR (około 7 055 USD). Jeśli zostanie odwołana, kwota wzrasta do maksymalnie 6 420 SDR (nearly $10,914 US) w niektórych przypadkach.

A jeśli linia lotnicza ponosi odpowiedzialność za poważne szkody lub śmierć spowodowaną na pokładzie samolotu, może być odpowiedzialna za odszkodowanie w wysokości do 100 000 SDR – około 170 000 USD.

Uwaga: Międzynarodowy Fundusz Walutowy utworzył prawa specjalne (SDR) jako formę rezerwy walutowej składającą się z „koszyka” walut. SDR jest wykorzystywany przez Konwencję montrealską.

Ważne jest, aby zgłoszenia były składane w ciągu dwóch lat od zdarzenia (ów), które do niego doprowadziły.

Z uwzględnieniem tego przedziału czasowego i ze zrozumieniem, jakie prawa są dostępne na mocy prawa międzynarodowego w przypadku takich niedogodności związanych z podróżami lotniczymi, pozostaje tylko znalezienie najlepszego sposobu i miejsca, aby je ubiegać się o odszkodowanie.

Kto jest objęty Konwencją Montrealską?

Czy wiesz, kto jest objęty Konwencją Montrealską? Otóż, jeśli jesteś pasażerem podróżującym międzynarodowymi lotami, to obejmuje cię ona.

Jej celem jest ochrona pasażerów, których bagaż został opóźniony lub zagubiony, którzy doświadczyli opóźnienia lub odwołania lotu lub odnieśli obrażenia.

Jednakże ważne jest zauważenie, że Konwencja Montrealska dotyczy tylko pasażerów podróżujących na biletach wydanych przez linię lotniczą mającą swoją siedzibę w kraju, który jest sygnatariuszem Konwencji.

Dlatego przed zakupem biletu najlepiej sprawdzić, czy twoje państwo jest na liście krajów objętych Konwencją Montrealską. Jeśli nie, będą obowiązywać inne prawa.

Obecnie Konwencja Montrealska obowiązuje w 138 krajach. Niektóre z ważniejszych państw to Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Australia, Kanada, Chiny, Francja, Niemcy, Japonia i Rosja.

Konwencja została ratyfikowana przez większość krajów na świecie i uważana jest za standard dla międzynarodowych podróży lotniczych.

Co nie jest objęte ochroną?

Wyjątkowe okoliczności, takie jak wojna, zamieszki, niepokoje społeczne i epidemie są wykluczone spod Konwencji Montrealskiej.

Ponieważ są to okoliczności niezależne od operacyjnej kontroli linii lotniczej, nie można nałożyć na nią odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody lub obrażenia związane z tymi wyjątkowymi okolicznościami.

Jeśli chodzi o zagubiony lub opóźniony bagaż, istnieją limity na kwotę odszkodowania, jaką linia lotnicza może uzyskać z ubezpieczenia w takim przypadku – zapewniającego podstawową ochronę dla każdego pasażera.

Linie lotnicze mogą również wymagać pisemnego potwierdzenia w ciągu siedmiu dni od zgłoszenia zagubienia lub opóźnienia bagażu, abyś mógł ubiegać się o odszkodowanie.

Jakie są limity czasowe na zgłoszenie roszczenia zgodnie z Konwencją Montrealską?

Jeśli coś pójdzie nie tak podczas twojego międzynarodowego lotu, powinieneś wiedzieć, że istnieją limity czasowe na zgłoszenie roszczenia.

Jednak te limity mogą zależeć od konkretnej sytuacji i dotyczyć zgłoszeń dotyczących opóźnień bagażu, utraty bagażu, odwołania lotu lub urazu.

Opóźnienia bagażu i utrata bagażu

Jeśli chodzi o zgłaszanie opóźnień bagażu lub utraty bagażu, Konwencja montrealska określa, że musisz zgłosić roszczenie w ciągu 21 dni od otrzymania bagażu. Każde zgłoszenie po tym okresie nie zostanie uwzględnione.

Odwołania i opóźnienia lotu

W przypadku roszczeń dotyczących opóźnień lub odwołań lotów pasażerowie mają dwa lata od daty przylotu, aby złożyć roszczenie o odszkodowanie. Dotyczy to niezależnie od przyczyny takiego opóźnienia lub odwołania, nawet jeśli jest to spowodowane ekstremalnymi warunkami pogodowymi.

Urazy i śmierć

Jeśli chodzi o roszczenia odszkodowawcze związane z poważnymi obrażeniami lub śmiercią w wyniku wypadku na pokładzie międzynarodowego lotu, obowiązują inne limity czasowe.

Pasazerowie lub ich bliscy maja dwa lata od daty wypadku, aby zglosic roszczenie w przypadku takiego typu roszczen, w przypadku powaznych obrazen lub smierci wynikajacej z wypadku na pokladzie miedzynarodowego lotu.

W przypadku jakichkolwiek problemów z międzynarodowym lotem, które podlegają Konwencji Montrealskiej, takich jak opóźniony bagaż, odwołane loty lub urazy, należy działać szybko,

Ponieważ te ramy czasowe są ściśle określone, a linie lotnicze nie pozostawiają wiele miejsca na pobłażliwość, jeśli chodzi o zgłaszanie szkód w takich przypadkach.

Jak złożyć roszczenie zgodnie z Konwencją Montrealską?

Jeśli coś pójdzie nie tak z twoim międzynarodowym lotem, możesz składać roszczenia zgodnie z Konwencją Montrealską.

Jest to traktat międzynarodowy między krajami na całym świecie, który chroni pasażerów w przypadku opóźnień lub odwołań lotów, zagubionej lub uszkodzonej bagażu, a nawet obrażeń ciała.

Jak złożyć roszczenie?

Najpierw musisz upewnić się, że twój międzynarodowy lot jest objęty Konwencją Montrealską.

Ważne jest, aby pamiętać, że ten traktat nie obejmuje lotów krajowych, więc przed złożeniem roszczenia konieczne jest sprawdzenie.
Gdy upewnisz się, że twój lot jest objęty Konwencją Montrealską, wykonaj następujące kroki:

  • Zapamiętaj nazwę przewoźnika lotniczego i numer referencyjny pliku
  • Zbierz dowody związane z incydentem (paragony za zagubiony/uszkodzony bagaż, informacje o rezerwacji za odwołane/opóźnione loty, raporty medyczne za wszelkie obrażenia)
  • Skontaktuj się z przewoźnikiem lotniczym tak szybko jak to możliwe, aby złożyć swoje roszczenie (musisz to zrobić w ciągu siedmiu dni)
  • Daj przewoźnikowi lotniczemu do 10 dni na rozwiązanie roszczenia w sposób nieformalny
  • Jeśli nie uda się go rozwiązać po upływie 10 dni lub nie można osiągnąć porozumienia, możesz zasięgnąć porady prawnej i złożyć formalne skargi do organu lotniczego lub sądu w swoim kraju.

Jakie odszkodowania można otrzymać na mocy Konwencji Montrealskiej?

Konwencja montrealska przysługuje pasażerom odszkodowania za szkody wynikające z opóźnień i odwołań lotów, urazu lub nawet śmierci oraz utraty lub uszkodzenia bagażu.

Przyjrzyjmy się bliżej rozbiciu odszkodowań.

Opóźnienia

Jeśli międzynarodowy lot jest opóźniony o ponad dwie godziny, masz prawo do zwrotu pełnej kwoty biletu lub lotu powrotnego w późniejszym terminie.

Jeśli opóźnienie wynosi ponad pięć godzin, możesz również mieć prawo do odszkodowania, zależnie od długości lotu.

Odwołania

Zgodnie z Konwencją montrealską podróżni mają prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu bez uprzedzenia.

W zależności od linii lotniczych, możesz otrzymać zwrot kosztów za jedzenie i zakwaterowanie poniesione podczas oczekiwania na lot w wyniku odwołania.

Ponadto możesz zażądać zwrotu pełnej ceny biletu, jeśli nie są w stanie zorganizować alternatywnego lotu w określonym czasie.

Utracony i uszkodzony bagaż

Konwencja montrealska obejmuje również zgubiony lub uszkodzony bagaż podczas podróży międzynarodowych. Możesz otrzymać zwrot kosztów za straty lub szkody do wysokości 1 000 praw specjalnych ciągnienia (SDR) na pasażera – SDR to przelicznik walut oparty na kursach wymiany Międzynarodowego Funduszu Walutowego – nawet jeśli nie wykupiłeś dodatkowego ubezpieczenia.

Linie lotnicze są również zobowiązane do zwrotu kosztów za rzeczy, które nie zostały przez nich zastąpione w ciągu 21 dni – muszą dostarczyć szczegółową dokumentację każdej zaginionej rzeczy i jej wartość zastępczą, aby to zrobić.

Podsumowanie

Podróżowanie za granicę niesie ze sobą wiele możliwości i przyjemności, jednak czasem coś może nie pójść zgodnie z planem, co może wpłynąć na nasz nastrój.

Jeśli podróżujesz międzynarodowo i doświadczasz opóźnień, odwołań lotów, zagubionej lub uszkodzonej bagażu lub doznałeś obrażeń, może Ci przysługiwać odszkodowanie zgodne z postanowieniami Konwencji montrealskiej.

Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz planować swoje międzynarodowe podróże, czy też borykasz się z niespodziewanymi problemami podczas nich, ważne jest, aby zrozumieć podstawowe aspekty tej Konwencji.

W tym artykule przedstawimy podstawy: czym jest Konwencja montrealska, kto pod nią podlega i w jakich okolicznościach?

Przedstawimy także wskazówki dotyczące ubiegania się o odszkodowanie w przypadku naruszenia Twoich praw zgodnie z postanowieniami Konwencji.

Taktyki radzenia sobie z turbulencjami

Taktyki radzenia sobie z turbulencjami: strategie, aby pozostać spokojnym i zrelaksowanym Turbulencja jest nieuniknionym wyzwaniem, któremu muszą stawić czoła piloci i pasażerowie. Odnosi się do nieprzewidywalnych i chaotycznych ruchów...

Otrzymaj rekompensatę za zagubiony bagaż.

Zagubiony bagaż: Co zrobić, jeśli twoje walizki nie dotrą z tobą Podróżowanie może być radosnym i wzbogacającym doświadczeniem, ale czasami nie wszystko idzie zgodnie z planem. Jednym z takich utrudnień, które mogą wpłynąć na Twoje plany...

Pomagamy w wielu językach-międzynarodowe strony ClaimFlights