Prawa pasażerów samolotów czarterowych
Rozporządzenie WE 261/2004 dotyczy zarówno lotów regularnych, jak i czarterowych. Jeśli Twój lot czarterowy opóźnia się lub zostaje odwołany, możesz ubiegać się o odszkodowanie w wysokości do 600€.
Prawa pasażerów samolotów czarterowych
Loty czarterowe: Twoje prawa w przypadku opóźnień lub odwołań
Znajomość swoich praw podczas podróży lotem czarterowym jest niezbędna i istotna. Jest to jedyny sposób, aby zażądać odszkodowania w przypadku opóźnień lotów czarterowych lub ich odwołania.
Możesz ubiegać się o odszkodowanie do 600 EUR od linii lotniczych, jeśli Twój lot czarterowy został opóźniony lub anulowany zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004. Jest tak, ponieważ rozporządzenie UE 261/2004 ma zastosowanie zarówno do lotów regularnych, jak i czarterowych.
Tutaj właśnie, wyjaśnimy Ci wszystko, co musisz wiedzieć o swoich prawach jako pasażer, jak wysokie są rekompensaty, które należą Ci się od linii lotniczych.
Czy wiesz, czym jest lot czarterowy?
Lot czarterowy to samolot, który linia lotnicza sprzedała osobie trzeciej w celu komercjalizacji lub użytku osobistego.
Ten zewnętrzny dostawca może sprzedawać miejsca w samolocie zgodnie z jego życzeniem, w niektórych przypadkach firmy sprzedają miejsca biurom podróży na zorganizowane wakacje, co czyni je znacznie tańszymi.
Podsumowując, lot czarterowy to samolot, który ma określone miejsce docelowe i nie jest planowany przez linię lotniczą.
To z tego samego powodu, dla którego loty czarterowe mogą być dobrym rozwiązaniem, ale jednocześnie mogą przynieść Ci problemy w czasie odlotu i przylotu. W takich przypadkach linia lotnicza musi odpowiedzieć na spowodowane problemy, istnieje kilka sposobów, w jakie można żądać swoich praw.
Rozporządzenie WE 261/2004 ma zastosowanie do wszystkich linii lotniczych i portów lotniczych w UE. Zasady te dotyczą jednak tylko lotów wewnątrz UE, prawo nie obejmuje lotów czarterowych z zagranicy do Europy.
Masz prawo do odszkodowania za opóźnienie lotu czarterowego, jeśli:
- wyjazd był z lotniska w UE, lub.
- przylot był na lotnisko UE z zarejestrowaną w UE linią lotniczą.
Rozporządzenie EU 261 – prawa pasażerów lotów czarterowych
Jeśli jesteś w kraju UE, musisz wiedzieć jedną rzecz. Wszystkie loty czarterowe i regularne odlatujące z lotniska w UE podlegają przepisom rozporządzenia WE 261/2004, a niniejsze federalne rozporządzenie w sprawie lotnictwa stanowi, że pasażerowie lotów z opóźnieniem przekraczającym 3 godziny muszą otrzymać odszkodowanie za opóźnione loty czarterowe od linii lotniczych.
Należy pamiętać, że wnioski o opóźnienie lotu odszkodowanie są składane tylko wtedy, gdy lot opóźni się w momencie przylotu o więcej niż 3 godziny. Tak więc, jeśli Twój samolot odleciał z 3-godzinnym opóźnieniem, ale dotarłeś do celu tylko 2 godziny i 50 minut później, nie otrzymasz odszkodowania. Samoloty mogą nadrabiać trochę czasu w powietrzu.
Jeśli jednak Twój lot był opóźniony o więcej niż 2 godziny, linia lotnicza musi zapewnić Ci jedzenie i napoje, a także telefon lub faks, jeśli to konieczne.
W przypadku nocnego opóźnienia lotu linia lotnicza jest zobowiązana do zapewnienia noclegu w hotelu i pokrycia opłat za transfer z lotniska do hotelu. Jeśli personelowi linii lotniczych nie uda się zarezerwować hotelu, możesz znaleźć hotel na własną rękę, niemniej jednak nie oczekuj pełnego zwrotu pieniędzy, zwłaszcza jeśli jest to drogi hotel.
Masz prawo do odszkodowanie za opóźnienia w lotach czarterowych, żądaj tego
Jeśli przybyłeś 3 godziny później niż planowany czas przylotu do miejsca docelowego, masz prawo poprosić o odszkodowanie na mocy prawa UE, chyba że długie opóźnienie lub odwołanie zostało spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami.
Kwota, o którą możesz się ubiegać, zależy od czasu opóźnienia i dystansu jaki musi pokonać samolot:
Czas trwania opóźnienia | Dystans podróży | Przysługujące odszkodowanie |
---|---|---|
Do 2h 59min | Dowolny dystans | Nie przysługuje |
Powyżej 3 godzin | Mniej niż 1500 km | 250€ |
Pomiędzy 1500 km a 3500 km | 400€ | |
Więcej niż 1500 km i w obrębie (I) | 400€ | |
od 3 do 4 godzin | ponad 3500 km i lot z UE poza UE (II) | 300€ |
Powyżej 4 godzin | ponad 3500 km i lot z UE poza UE (III) | 600€ |
Uwagi:
I. W przypadku lotów wewnętrznych w UE można zażądać do 400 euro.
II. W przypadku lotu z lotniska w UE, ale lądującego 3-4 godziny później w porcie lotniczym poza UE, linie lotnicze powinny zwrócić Tobie do 300 euro.
III. Podczas gdy lot odbywa się z lotniska w UE, ale ląduje później niż 4 godziny w porcie lotniczym oza UE, można zażądać do 600 euro.
Są to kryteria ustalone przez linie lotnicze Unii Europejskiej w przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów czarterowych. Żądaj swoich praw, jeśli uważasz, że linia lotnicza nie zastosowała się do niektórych z tych rzeczy. Wniosek złóż bezpośrednio w linii lotniczej lub zgłoś się do biura podróży, które zarezerwowało Twój lot.
W przypadku, gdy linie lotnicze lub biuro podróży nie pomoże, zgłoś sprawę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub skontaktuj się z firmami reklamacyjnymi, które mogą ubiegać się o odszkodowanie w imieniu pasażera.
Anulowanie lotu czarterowego
W przypadku anulowania lotu istnieje również kilka zasad, o których powinieneś wiedzieć, kiedy chcesz ubiegać się o odszkodowanie.
Wysokość odszkodowania za odwołany lot zależy od dnia, w którym zostałeś powiadomiony o anulowaniu. Jeśli powiadomiono Cię 14 dni przed lotem, linia lotnicza ma obowiązek zapewnić Ci alternatywny lot, aby dostać się do miejsca docelowego. Nie masz prawa do odszkodowania, ale możesz zrezygnować z biletu i uzyskać pełny zwrot jego kosztów.
Jeśli Twój lot został odwołany w ciągu 7-14 dni przed planowanym odlotem, sytuacja się zmieni. W takim przypadku linie lotnicze są również odpowiedzialne za alternatywny transport.
Możesz ubiegać się o odszkodowanie za opóźnione loty, jeżeli czas odlotu przekracza o więcej niż 2 godziny czas pierwotny, a czas przylotu przekracza 4 godziny w stosunku do planowanego.
Wreszcie, jeśli lot został odwołany w ciągu ostatnich 7 dni przed lotem, lot zastępczy nie powinien odlecieć później niż o godzinę i przybyć 2 godziny po czasie planowanego przylotu odwołanego samolotu . Jeżeli, któraś z tych zasad nie zostanie spełniona, przysługuje Ci odszkodowanie.
Linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowania nawet za odmowę przyjęcia na pokład z powodu sprzedaży większej ilości biletów lotniczych niż miejsc lub utraty któregoś połączenia w locie łączonym z powodu np. opóźnienia pierwszego lotu.
Obowiązują pewne wyjątki
Chociaż masz prawo do dochodzenia odszkodowania, istnieją pewne „nadzwyczajne okoliczności”, w których linia lotnicza nie ponosi odpowiedzialności. Należą do nich takie sytuacje jak: wyjątkowa zła pogoda, strajk personelu lotniska, sytuacja awaryjna na pokładzie samolotu, awaria techniczna lub ograniczenia ruchu lotniczego.
Musisz również sprawdzić, czy opóźnienia lub odwołania lotów są objęte ubezpieczeniem podróżnym, ponieważ możesz w ten sposób ubiegać się o odszkodowanie.