COVID-19: Wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące praw pasażerów UE

Anulowanie lotów koronawirusa

mar 27, 2020

Opublikowano 01 Kwiecien 2020 o 16:42

COVID-19: Wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące praw pasażerów w UE

W celu złagodzenia skutków ekonomicznych pandemii COVID-19, KOmisja Europejska opublikowała wytyczne mające zapewnić spójne stosowanie praw pasażerów w całej UE.

Unia Europejska (UE) jest jedynym obszarem na świecie, w którym obywatele są chronieni pełnym zestawem praw pasażerów, niezależnie od tego, czy podróżują samolotem, koleją, autobusem czy statkiem.

Wytyczne przypominają jednak, że unijne przepisy dotyczące praw pasażera nie dotyczą sytuacji, w których pasażerowie nie mogą podróżować lub chcą odwołać podróż z własnej inicjatywy.

To, czy pasażer otrzyma zwrot kosztów w takich przypadkach, zależy od rodzaju bilety (zwrot, możliwość zmiany rezerwacji) zgodnie z warunkami przewoźnika.

Poniżej znajduje się podsumowanie niektórych podstawowych tematów dotyczących praw pasażera linii lotniczych, zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004, do których odnoszą się wytyczne:

Prawo do zwrotu kosztów lub zmiany planu podróży

W przypadku odwołania lotu przez linie lotnicze (bez względu na przyczynę), linia lotnicza musi zaoferować ci:

a. zwrot kosztów (zwrot pieniędzy) lub

Jeśli zarezerwowałeś lot wylotowy i lot powrotny osobno, a lot wylotowy został odwołany, powinieneś mieć prawo do zwrotu kosztów za odwołany lot, tj. lot wylotowy

Jeśli jednak lot wychodzący i lot powrotny stanowią część tej samej rezerwacji, nawet jeśli są obsługiwane przez różnych przewoźników lotniczych, w przypadku odwołania lotu wylotowego należy zaoferować dwie opcje:

  • zwrot kosztów za cały bilet (tj. oba loty) lub
  • zostać przekierowanym na inne loty

b) zmiana trasy przy najbliższej okazji, lub

Z powodu ogniska COVID-19 przewoźnicy mogą nie być w stanie przekierować pasażera do miejsca docelowego w krótkim czasie.

W zależności od przypadku „najwcześniejsza możliwość” zmiany trasy może być znacznie opóźniona i / lub obarczona znaczną niepewnością.

Zwrot ceny biletu lub zmiana trasy na późniejszym etapie „dla wygody pasażera” może być zatem dla pasażera korzystniejsza.

c) zmiana trasy w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera

Prawo do opieki

Zgodnie z art. 9 rozporządzenia, pasażerom dotkniętym odwołaniem loturzewoźnnik musi również zapewnić bezpłatną opiekę. Obejmuje to posiłki i napoje w rozsądnym stosunku do czasu oczekiwania; zakwaterowanie w hotelu w razie potrzeby i transport do miejsca zakwaterowania.

Niemniej jednak, gdy pasażer decyduje się na zwrot pełnego kosztu biletu, prawo do opieki wygasa. To samo dzieje się, gdy pasażer decyduje się na zmianę trasy w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera.

Prawo do opieki obowiązuje tylko tak długo, jak długo pasażerowie muszą czekać na zmianę trasy w najwcześniejszym dogodnym momencie.

Cena zapłacona za bilet lub długość poniesionej niedogodności, nie powinna kolidować z prawem do opieki.

Zgodnie z rozporządzeniem przewoźnik lotniczy jest zobowiązany do wywiązania się z obowiązku opieki, nawet jeśli odwołanie lotu jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami.

Prawo do odszkodowania

Rozporządzenie 261/2004 przewiduje również pewne rekompensaty w niektórych okolicznościach. Nie dotyczy to odwołań dokonanych z wyprzedzeniem 14 dniowym lub gdy odwołanie jest spowodowane „nadzwyczajnymi okolicznościami”.

Komisja uważa, że ​​w przypadku gdy władze publiczne podejmują środki mające na celu powstrzymanie pandemii Covid-19, środki takie ze swej natury i pochodzenia nie są związane z normalnym wykonywaniem działalności przewoźników i są poza ich faktyczną kontrolą.

Na przykład, gdy władze publiczne albo wprost zabraniają niektórych lotów, albo zakazują przemieszczania się osób w sposób, który de facto wyklucza dany lot, który ma być wykonywany, lub gdy odwołanie lotu następuje w okolicznościach, w których odpowiedni przepływ osób nie jest całkowicie zabronione, ale ograniczone dla osób korzystających z odstępstw (np. obywatele lub rezydenci danego państwa).

Jeżeli linia lotnicza zdecyduje się odwołać lot i wykaże, że decyzja ta była uzasadniona względami ochrony zdrowia załogi, takie odwołanie należy również uznać za „spowodowane” nadzwyczajnymi okolicznościami.

Więcej informacji o prawach pasażera lotniczego, pasażera kolejowego, pasażerskiego autobusu oraz pasażera transportu morskiego i żeglugi śródlądowej można znaleźć tutaj: https://ec.europa.eu/commission/presscorner

Opublikowano 27 marca 2020 o 10:41

Obecnie najnowsze wiadomości na temat koronawirusa (COVID-19) znajdują się w nagłówkach. Pasażerowie lotniczy doświadczają trudności z powodu koronawirusa.

Niektóre kraje na całym świecie wprowadziły już tymczasowo zakazy podróży i ograniczenia lotów do lub z krajów o wysokim ryzyku zakażenia COVID-19.

Niektóre linie lotnicze zmniejszyły częstotliwość lotów na niektórych trasach ze względu na zmniejszone zapotrzebowanie pasażerów spowodowane rozprzestrzenianiem się koronawirusa. W rezultacie pasażerowie linii lotniczych podlegają odwołaniu lotu.

Ludzie boją się podróżować i mieli wiele pytań, na przykład…

Mój lot został odwołany z powodu koronawirusa. Co powinienem zrobić?

Czy mogę prosić o zwrot kosztów,

1. Jeśli linia lotnicza odwołała mój lot z powodu oficjalnych ostrzeżeń o podróży?

Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 linia lotnicza nie jest zobowiązana do wypłaty odszkodowania, jeżeli może udowodnić, że odwołanie jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć, nawet gdyby podjęto wszelkie uzasadnione środki.

Trwa dyskusja, że wybuch sytuacji koronawirusa może podlegać temu wyłączeniu ze względu na globalny stan wyjątkowy związany ze zdrowiem, który doprowadził do wprowadzenia środków publicznych (w tym oficjalnych ostrzeżeń o podróży), które są poza kontrolą linii lotniczych.

Niemniej jednak nadal powinieneś mieć prawo do otrzymania zwrotu kosztów biletu lotniczego lub alternatywnego lotu oferowanego przez linię lotniczą.

2. Jeśli linia lotnicza odwołała mój lot z powodu niskiego popytu na pasażerów?

Według najnowszych danych IATA (International Air Transport Association) linie lotnicze odczuwają znaczny spadek ruchu pasażerskiego w wyniku wybuchu koronawirusa.

Niski popyt na pasażerów sprawia, że linie lotnicze anulują loty w celu zaoszczędzenia pieniędzy. Ale należy to uznać za decyzję opartą na względach finansowych, a nie na względach dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa pasażerów.

Tak więc pasażer lotniczy może być uprawniony do odwołania odszkodowania za lot, jeśli pasażer lotniczy został poinformowany o odwołaniu lotu mniej niż 14 dni przed planowanym czasem odlotu. Należy jednak pamiętać, że odpowiedzialność linii lotniczych musiałaby być oceniana indywidualnie dla każdego przypadku.

3. Jeśli zdecyduję się nie podróżować i anulować lot?

Rozporządzenie nie ma zastosowania w tym przypadku. Powinieneś skontaktować się ze swoją linią lotniczą. Niektóre linie lotnicze zaktualizowały już swoje zasady dotyczące zmian i anulowania z powodu koronawirusa. Możesz również skontaktować się ze swoim biurem podróży w celu uzyskania dalszych informacji.

Będziemy śledzić najnowsze wiadomości na temat praw pasażerów linii lotniczych w świetle sytuacji koronawirusa i przedstawimy wam aktualizację.

Jeśli Twój lot opóźnia się o więcej niż 3 godziny lub został odwołany, możesz być uprawniony do odszkodowania do kwoty 600 EUR, na podstawie zasady UE 261.

Sprawdź za darmo

Oferujemy usługi „Bez wygranej - bez opłat”, więc roszczenie jest wolne od ryzyka!

Taktyki radzenia sobie z turbulencjami

Taktyki radzenia sobie z turbulencjami: strategie, aby pozostać spokojnym i zrelaksowanym Turbulencja jest nieuniknionym wyzwaniem, któremu muszą stawić czoła piloci i pasażerowie. Odnosi się do nieprzewidywalnych i chaotycznych ruchów...

Otrzymaj rekompensatę za zagubiony bagaż.

Zagubiony bagaż: Co zrobić, jeśli twoje walizki nie dotrą z tobą Podróżowanie może być radosnym i wzbogacającym doświadczeniem, ale czasami nie wszystko idzie zgodnie z planem. Jednym z takich utrudnień, które mogą wpłynąć na Twoje plany...

Pomagamy w wielu językach-międzynarodowe strony ClaimFlights