Czy overbooking lotów jest legalny w Europie? Dowiedz się teraz

Czy Overbooking jest Legalny w Europie?

Jeśli kiedykolwiek zostaliście wyrzuceni z lotu z powodu nadrezerwacji, to prawdopodobnie czuliście się zirytowani i bezradni. Być może nawet poczuliście się nieco oszukani.

Znajomość swoich praw i tego, co można zrobić w takich sytuacjach, to pierwszy krok do poczucia się pewniejszymi jako podróżujący samolotem.

Czy kiedykolwiek zostaliście odmówieni przyjęcia na pokład lotu z powodu nadrezerwacji? Czy nadrezerwacja lotów jest legalna w Europie? Ten artykuł pomoże odpowiedzieć na wszystkie wasze pytania dotyczące nadrezerwacji lotów.

Rozważymy przepisy UE dotyczące nadrezerwacji lotów, omówimy, co linie lotnicze mogą i nie mogą robić w przypadku nadrezerwacji, oraz przedstawimy, jak ClaimFlights może pomóc w uzyskaniu uczciwej rekompensaty po pozostawieniu was na lotnisku z powodu nadrezerwacji lotu.

Czym jest nadrezerwacja i jak wpływa na pasażerów?

Być może widzieliście wiadomości o nadrezerwacji lotów i o odmawianiu pasażerom wejścia na pokład.

Czym to jest?

Overbooking to sytuacja, w której linia lotnicza sprzedaje więcej biletów na lot niż dostępnych miejsc na pokładzie samolotu.

W ten sposób, jeśli niektórzy pasażerowie się nie pojawią, linia lotnicza nadal może obsadzić wszystkie miejsca, a lot może odbyć się zgodnie z planem.

Ale co się dzieje, gdy wszyscy zarezerwowani pasażerowie się pojawiają?

Cóż, aby pomieścić wszystkich pasażerów, linie lotnicze odmawiają wejścia na pokład osobom z najniższymi cenami biletów lub najdawniejszymi rezerwacjami, ponieważ zazwyczaj są one najmniej skłonne do zapłacenia za bilety nierefundowalne.

Jednak dla was to może oznaczać poważne niedogodności: przyjechaliście na lotnisko i zameldowaliście się na czas, tylko po to, żeby usłyszeć, że nie możecie wejść na pokład waszego lotu!

Na szczęście rozporządzenie Unii Europejskiej EC 261/2004 określa, że pasażerowie, którym odmówiono wejścia na pokład z powodu nadrezerwacji, mają prawo otrzymać rekompensatę od linii lotniczych w określonych okolicznościach.

Czy linie lotnicze mogą nadrezerwować loty w Europie?

Jeśli zostaliście usunięci z lotu z powodu nadrezerwacji i zastanawialiście się, czy nadrezerwacja jest legalna w Europie, mamy odpowiedzi.

Zgodnie z prawem UE, linie lotnicze mogą nadrezerwować loty, o ile spełnione są pewne warunki.

Pierwszym warunkiem jest to, że linia lotnicza musi poinformować Was w chwili dokonywania rezerwacji (lub w potwierdzeniu rezerwacji), że Wasze miejsce może podlegać nadrezerwacji. Ponadto linie lotnicze muszą mieć jasno określoną politykę dotyczącą odszkodowań za nadrezerwację i muszą wyjaśnić okoliczności, w jakich możecie ubiegać się o odszkodowanie, jeśli Wasz lot jest nadrezerwowany.

Jeśli Wasz lot jest nadrezerwowany, linie lotnicze muszą zaoferować Wam alternatywne loty lub zapewnić zakwaterowanie i posiłki do momentu dostępności alternatywnego lotu.

Jeśli Wasz lot był krajowy i odbywał się w obrębie Europy, linie lotnicze muszą dodatkowo zaoferować odszkodowanie, które nie może przekroczyć 600 euro na osobę.

Teraz już wiecie – nadrezerwacja lotów w Europie jest zgodna z prawem, ale linie lotnicze muszą spełniać określone warunki, aby to robić legalnie.

Rozporządzenie UE nr 261: Co warto wiedzieć

Czy wiedzieliście, że w Europie istnieją przepisy chroniące pasażerów, gdy zostają im odmówione wejście na pokład z powodu nadrezerwacji? To prawda; Rozporządzenie UE nr 261 zapewnia podróżnym określone prawa i pozwala im ubiegać się o odszkodowanie za niedogodności wynikłe z nadrezerwacji.

Na kogo obowiązują przepisy UE?

Rozporządzenie UE nr 261 ma zastosowanie, gdy twój lot wyrusza z państwa członkowskiego UE lub lecisz linią lotniczą z siedzibą w UE na lotnisko w UE. Jeśli więc zostaliście odmówieni wejścia na pokład z powodu nadrezerwacji, a wasz lot lub linia lotnicza spełniają oba te kryteria, możecie ubiegać się o odszkodowanie.

Jaką kwotę mogą uzyskać pasażerowie?

Wysokość odszkodowania zależy od odległości lotu. Zgodnie z prawem UE, pasażerowie mogą otrzymać odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro.

Dotyczy to również opóźnionych i odwołanych lotów – więc jeśli twój lot opóźnił się o więcej niż trzy godziny lub został całkowicie odwołany, możesz być uprawniony do otrzymania odszkodowania finansowego.

Kiedy i jak ubiegać się o odszkodowanie za nadrezerwowany lot?

Zgodnie z rozporządzeniem UE 261/2004, jeśli pasażerowi odmówiono wejścia na pokład z powodu nadrezerwowania lotu, linia lotnicza musi dać mu wybór:

  • Zwrot kosztów biletu
  • Przesłanie na miejsce docelowe lub później tego samego dnia innym lotem tej samej linii lub jej partnera
  • Wypłata odszkodowania pieniężnego w wysokości do 600 euro
  • Pomoc w postaci posiłków i napojów

Aby upewnić się, że Twoje prawa są chronione i otrzymać odszkodowanie za nadrezerwowany lot, zawsze poproś o pisemne oświadczenie od linii lotniczej o odmowie wejścia na pokład. Dokument ten musi zawierać:

  • Powód odmowy wejścia na pokład
  • Informacje o locie (planowany cel i czas przyjazdu)
  • Kwotę odszkodowania, którą przysługuje Ci (jeśli dotyczy)
  • Szczegóły dotyczące zwrotu kosztów (jeśli dotyczy)

Dzięki temu pisemnemu oświadczeniu od linii lotniczej możesz dochodzić swoich praw i w razie potrzeby zwrócić się o pomoc do profesjonalistów.

Która firma jest najlepsza do ubiegania się o odszkodowanie za opóźnienia lotu?

ClaimFlights to najlepsza firma zajmująca się roszczeniami związanymi z opóźnieniem lotu, jeśli chodzi o wypłatę odszkodowania. ClaimFlights pobiera 20.25% całkowitej rekompensaty + 23% VAT i nie pobiera opłaty za czynności prawne.

Poniższa tabela daje bezpośrednie porównanie firm zajmujących się roszczeniami za opóźnienia lotu.

Twoja wypłata* (jako odszkodowanie za opóźnienie lotu)

dla odległości poniżej 1500 km dla odległości od 1501 do 3500 km dla odległości powyżej 3500 km
ClaimFlights 187,73 € 300,37 € 450,56 €
AirHelp 125 € 200 € 300 €
DelayFix 150 € 260 € 360 €
AirCashBack 152,5 € 244 € 366 €
SkyCop 150,75 € 241,2 € 361,8 €

* Źródło: Porównanie cen firm zajmujących się roszczeniami związanymi z opóźnieniem lotu, stan na październik 2024. Wypłata jest obliczana na podstawie założenia, że sprawa została przedstawiona przed sądem, a pobrana została opłata za usługę i za postępowanie sądowe.

Twoje prawa jako pasażera, gdy odmówiono Ci wejścia na pokład

Jesteśmy pewni, że nie wiedzieliście, że istnieją przepisy prawne, które was chronią, gdy zostanie wam odmówione wejście na pokład samolotu z powodu przebookowania.

W Europie overbooking lotów jest ściśle regulowany, ponieważ dotyczy to pasażerów lotniczych.

Zgodnie z prawem UE, jeśli lot jest przebookowany, a wam odmówiono wejścia na pokład, macie prawo do odszkodowania. Ale ile można dostać?

Wysokość odszkodowania

Rozporządzenie UE (WE) nr 261/2004 określa kilka kryteriów ustalających wysokość odszkodowania:

  1. Krótkie loty do 1500 km kwalifikują się na odszkodowanie w wysokości 250 €.
  2. Średnie loty powyżej 1500 km, ale poniżej 3500 km w obrębie UE kwalifikują się na odszkodowanie w wysokości 400 €.
  3. Długodystansowe loty powyżej 3500 km, które przekraczają granice UE, mogą kwalifikować się na odszkodowanie do 600 €.

Inne prawa dostępne dla pasażerów

Jeśli kiedykolwiek doświadczycie sytuacji związanej z przebookowaniem lotu w Europie, poza żądaniem odszkodowania za niedogodności, oto inne prawa, które mogą być stosowane:

  1. Zwrot kosztów lub przekierowanie lotów w zależności od okoliczności i dostępności;
  2. Otrzymywanie posiłków i napojów w przypadku opóźnień alternatywnych lotów; i
  3. Zakwaterowanie w hotelu w przypadku konieczności noclegu z powodu zastępczego lotu.

Ubieganie się o odszkodowanie za overbooked lot

Jeśli twój lot został przebookowany i chcesz ubiegać się o odszkodowanie, oto przewodnik, który pomoże ci ubiegać się o odszkodowanie za przebookowany lot.

Jak to działa

Oto, jak możesz zacząć:

  1. Odwiedź stronę internetową ClaimFlights i podaj szczegóły lotu.
  2. Jeśli nie pamiętasz szczegółów lotu, podaj tylko lotnisko odlotu i przylotu, aby sprawdzić swój lot za pomocą narzędzia do sprawdzania odszkodowania.
  3. Podaj szczegółowe informacje na temat przyczyny odmowy wejścia na pokład i czy przyczyną było przebooking.
  4. Otrzymaj nawet do 600 € (po odjęciu opłaty prowizyjnej) na pasażera.
  5. Skorzystaj z polisy odszkodowawczej typu „no win, no fee” bez ukrytych opłat – chyba że firma skutecznie rozwiąże twoją sprawę z przewoźnikiem lotniczym.

ClaimFlights, który działa zgodnie z prawem UE, może pomóc ci sprawdzić, czy możesz otrzymać odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład z powodu przebookowania.

Podsumowanie

Jeśli chodzi o przebookowanie, ważne jest, aby znać swoje prawa jako pasażer. Unia Europejska podjęła kroki w celu ochrony praw pasażerów, co oznacza, że jeśli twój lot został przebookowany, możesz mieć prawo do odszkodowania finansowego w określonych warunkach. Jako pasażer możesz skorzystać z tego prawa, aby ubiegać się o odszkodowanie, które ci się należy.

ClaimFlights działa na rzecz ułatwienia i zredukowania stresu związanego z ubieganiem się o odszkodowanie. Dlatego niezależnie od tego, czy lecisz w Europie, czy gdziekolwiek indziej na świecie, znaj swoje prawa i zwróć się do ClaimFlights w sprawie odszkodowań związanych z lotami.

Taktyki radzenia sobie z turbulencjami

Taktyki radzenia sobie z turbulencjami: strategie, aby pozostać spokojnym i zrelaksowanym Turbulencja jest nieuniknionym wyzwaniem, któremu muszą stawić czoła piloci i pasażerowie. Odnosi się do nieprzewidywalnych i chaotycznych ruchów...

Otrzymaj rekompensatę za zagubiony bagaż.

Zagubiony bagaż: Co zrobić, jeśli twoje walizki nie dotrą z tobą Podróżowanie może być radosnym i wzbogacającym doświadczeniem, ale czasami nie wszystko idzie zgodnie z planem. Jednym z takich utrudnień, które mogą wpłynąć na Twoje plany...

Pomagamy w wielu językach-międzynarodowe strony ClaimFlights